CPC betekend Cost per Click.
CPC is een afreken methode voor online adverteren. Je betaald alleen de afgesproken advertentie kosten als de bezoeker ook daadwerkelijk op je advertentie heeft geklikt. Het maakt dus niet uit hoe vaak een bezoeker de advertentie heeft gezien het gaat om de daadwerkelijke klik naar je website.
Wanneer gebruik je CPC?
Deze afreken methode wordt onder andere gebruikt bij Google adwords.
Je kunt hierbij denken aan online advertenties zoals:
- Banners
- beeldadvertenties
- tekstadvertenties
Automatisch bieden
Je kunt bij Google adwords ervoor kiezen om handmatig of automatisch te bieden op de cpc. Je geeft aan wat je budget is en daarbinnen zal Google de juiste prijs bepalen voor je cpc. Let wel op dat je je dagbudget niet te hoog zet, anders kunnen de kosten snel oplopen. Automatisch bieden is super handig als je nog geen ervaring hebt met Google adwords.
Handmatig bieden
Bij handmatig bieden bepaal je zelf wat je betaald per klik. Hierdoor heb je je budget voor een klik volledig zelf in de hand. Handmatig bieden is voornamelijk aan te raden als jij meer over hebt voor een klik op een bepaald woord dan iemand anders. Bij automatisch bieden kan dit niet want dan bepaald Google je prijs per klik.