CTR betekend Click trough Rate en wordt getoond in percentages.

Met de Click trough Rate, ook wel doorklikratio of klikfrequentie genoemd, bereken je het percentage dat er op jouw advertentie of zoekresultaat is geklikt ten opzicht van het aantal keer dat deze is getoond.

Stel jouw advertentie is 200 keer getoond in Google en er hebben 15 mensen op doorgeklikt naar de website, jouw doorklikratio is dan 7,5%.

Hoe verhoog je de CTR?

De klikfrequentie van je advertentie of zoekresultaat op Google wil je natuurlijk zo hoog mogelijk houden. Om dit te bereiken heb ik enkele tips:

  • Maak de titel onweerstaanbaar
  • Gebruik een vragende zin in je titel
  • Maak de titel passend aan de ‘pijn’ van je doelgroep

Waar vind ik de CTR van mijn website?

CTR voorbeeld

Je kunt de klikfrequentie van je website terugvinden in de Google search console. Hier vind je nog veel meer inzichten zoals:

  • Het aantal vertoningen
  • De klikfrequentie (CTR)
  • Je positie in de zoekresultaten
  • Het aantal klikken
  • De gebruikte zoekopdrachten