Hoe moet ik een content planning maken?

Vind je het lastig te bedenken wat je nu weer voor content moet plaatsen? Dit is een van de vele dingen waar je tegenaan loopt als je een eigen website of blog hebt. Dit kun je oplossen door een content planning te maken.

Wat is een content planning?

Met een content planning heb je in 1 overzicht wat je wilt gaan posten op je website. Dit hoeft niet alleen je website te zijn maar het kan ook voor andere kanalen zoals Instagram, youtube en Facebook.

Ik maak altijd een planningsoverzicht met de volgende gegevens:

  • Onderwerp
  • Aantal woorden
  • Datum van de plaatsing
  • Doel van de content
  • Het kanaal waar je het gaat plaatsen. 
contentplanner maken content

Waarom moet ik een content planning maken?

Niks moet maar het is handig voor het overzicht. Het scheelt ook weer onderwerpen bedenken waar je over moet schrijven omdat je dit immers al op papier hebt gezet. Hierdoor kun je ook in het voren werken en inplannen zodat je in de zomer met een gerust hart op vakantie kan gaan zonder dat je website er onder lijdt en jij toch consistent blijft bloggen.

Je hebt geen stress meer over wat je moet gaan schrijven, je weet al wanneer jij wat wil gaan posten. Je hoeft alleen nog maar de onderwerpen te schrijven en te publiceren op je website. Hierdoor kun je je beter focussen op wat op dat moment belangrijk is.

Je weet al wat het doel is van je content zodat je hier rekening mee kunt houden in je tekst. (Doel zijn: inschrijven nieuwsbrief, verkopen van product, informeren, e.d.).

Door consequent te zijn met posten voeg je ook waarde toe aan je website. Dit ziet Google ook en zal je daardoor sneller op pagina 1 laten zien. Dit merk je doordat je meer bezoekers zult gaan ontvangen vanuit Google.

Het geeft ook meer vrijheid. Je kunt hierdoor makkelijker vooruit werken. Je weet immers de onderwerpen al. Je schrijft ze en plant ze vervolgens in.

Als je dit een paar weken doet en je hebt al een jaar vooruit gewerkt dan kun jij met een gerust hart de rest van het jaar focussen op andere zaken die belangrijk zijn voor je business. Je hebt ook een beter overzicht van wat er moet gebeuren voor je website en dit geeft je rust en overzicht. Zonder dat je het gevoel hebt continu met je website bezig hoeft te zijn.

content planner maken

Hoe maak ik een content planning?

  1. Bepaal het doel van de content (denk aan een lancering, meer bezoekers, naamsbekendheid of inschrijving voor nieuwsbrief).
  2. Bepaal je doelgroep. Op basis van je doel kun je ook beter je doelgroep bepalen. Je moet de juiste mensen aanspreken waarom zij belang hebben bij de content die jij maakt. Ook kun je dan beter bepalen waar deze mensen zich bevinden. Op het internet, social media of YouTube.
  3. Met welke frequentie wil je gaan publiceren? Ga je dit 2x per week doen of 4x per maand of 2x per jaar?
  4. Bedenk een bijpassende onderwerpen (je weet al het doel en en de doelgroep). Welke boodschap wil jij overbrengen per kanaal en vertaal dit naar content.
    Tip! Doe ook alvast keyword research, dit is een tijdrovend klusje.
  5. Maak nu jouw content planning compleet aan de hand van de onderwerpen, doelgroep en doel wat je in bovenstaande stappen hebt bedacht. Geef hierbij ook aan wanneer je dit wilt publiceren. Je kunt er nu mee aan de slag zonder dat het stress oplevert.

Deel dit bericht met vrienden:

Dimphy

Mijn Passie is online marketing en met name affiliate marketing. Graag deel ik mijn kennis met jou over WordPress, zoekmachine optimalisatie (SEO), internet- en affiliate marketing