Wat is Google AdWords en hoe werkt het? Om helemaal te begrijpen hoe Google Ads werkt is het belangrijk te weten hoe Google werkt.
Bij Google start het altijd met een persoon. Deze heeft een vraag of een probleem en wil dit vraagstuk opzoeken bij Google.
Google probeert hier een zo relevant mogelijk antwoord op te geven zodat deze persoon niet hoeft verder te zoeken en zijn of haar vraag beantwoord is.
Dus kort samengevat: mensen gebruiken Google om antwoord te vinden op de vraag die ze hebben. Op dit punt wordt het voor jou interessant als bedrijf. Hier kun je namelijk als antwoord op die vraag jouw product of dienst aanbieden en zo het probleem van de bezoeker oplossen.
Zoekresultaten
In Google heb je de organische zoekresultaten, deze resultaten zet Google gratis bovenaan. Dit komt omdat deze artikelen goede content bevatten en ze bevatten het antwoord op de vraag die je stelde.
Dit werkt door middel van SEO maar dit leg ik uitgebreid uit in dit artikel.
Het allerhoogste in Google staan de betaalde advertenties. Om hier gebruik van te maken dien je Google Ads te gebruiken. Vroeger was dit Google Adwords maar tegenwoordig heet dit dus Google Ads.
Om helemaal bovenaan in Google te komen moet je dus kort gezegd betalen.
Ik zal je zo uitgebreid vertellen hoe dit werkt maar eerst weer even een korte samenvatting voordat ik verder ga.
Iemand heeft een vraag of een probleem dat opgelost moet worden. Hiervoor gaat deze naar Google en zoekt daar het antwoord op zijn/haar vraag. Google laat dan jouw advertentie als eerste resultaat zien op basis van de gevraagde zoekwoorden in Google.

Waarom Google Ads?
Nu vraag je jezelf vast af, waarom heb ik Google Ads dan nodig? Ik kan toch ook gebruik maken van de organische zoekresultaten?
Het antwoord is: Ja, het is goed om een organisch zoekresultaat te zijn maar dit is heel moeilijk, vooral als er veel concurrentie op het zoekwoord zit. Ook moet je hele goede waardevolle content schrijven en met link building werken.
Het voordeel van Google Ads is dat je het proces versneld en je direct bovenaan de pagina komt.
Hoe werkt dit? Je vertelt aan Google dat Google jouw advertentie, met link naar jouw site, bovenaan de pagina zet zodra er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord. Dit zoekwoord is de term waarop jouw doelgroep zoekt in Google.
Bijvoorbeeld
Je wilt op de hoogste plek in Google komen elke keer als iemand zoekt op het zoekwoord “pindakaas”. Google wil betaald worden voor deze dienst. Je spreekt af met Google dat elke keer als iemand op jouw link klikt je hier €0,50 voor betaald.
Betalen per click of per advertentie?
Je betaald in Google Ads alleen als er iemand daadwerkelijk op jouw link klikt.
Google Ads werkt op basis van biedingen. Is er iemand die voor het zelfde zoekwoord meer euro’s bied, zal deze boven jouw advertentie geplaatst worden.
Dus hoe meer mensen gevonden willen worden op een bepaald zoekwoord, hoe hoger de prijs zal zijn per click van de advertentie.
Kort samengevat: je betaald een x bedrag aan Google per click, iemand zoekt op het zoekwoord dat je aan hebt gegeven en Google zet jouw advertentie helemaal bovenaan de pagina.
Hoe worden de advertentie kosten berekend?
Jij hebt met Google afgesproken dat jij voor 1 click €0,50 betaald, als deze click ervoor kan zorgen dat jij verkoopt en €2,00 kan omzetten dan heb je een winst van €1,50 per click.
Bijvoorbeeld:
Je advertentie kost per click €0,50 en per 10 clicks / bezoekers verdien je €20,00 dan heb je een winst van €15,00. Want uitgeschreven is het 10 x €0,50 = €5,00 advertentiekosten. Je advertentie zorgt dan voor €20,00 – €5,00 = €15,00 winst.
Als je dit 1 dag doet en je advertentie heeft 1.000 clicks opgeleverd, dan heb je een winst van €1.500,- op 1 advertentie. Dat is de kracht van Google Ads.
Maar dat is nog niet alles, er is nog een andere reden die Google Ads zo krachtig maakt. Je kan namelijk niet alleen op zoekwoord adverteren maar ook op locatie, tijdstip en besturingssysteem. Dus zoek en vind uit wat voor jouw doelgroep het beste werkt.

Bonus Tip: adverteer op long tail zoekopdrachten
Mocht je consumenten pindakaas verkopen dan wil je niet met het zoekwoord “pindakaas” gevonden worden omdat dit zoekwoord voor veel verschillende doeleinden gebruikt wordt. Denk maar eens bijvoorbeeld aan pindakaas voor vogels.
Je moet opzoek gaan naar een zogeheten long tail zoekwoord. Zoals bijvoorbeeld “organische vegetarische pindakaas”. De personen die doorgaans gedetailleerd zoeken zijn ook opzoek naar een product om te kopen.
Dus door op de juiste long tail te adverteren zul je de meeste sales uit de advertentie kunnen halen en dat is uiteindelijk je doel. Producten verkopen en winst maken.
Split testen
Een ander belangrijk ding bij Google Ads is dat je kunt split testen. Dat wil zeggen dat je dezelfde advertentie met andere bewoording gaat gebruiken om te zien welke woorden het meeste aansluit bij je doelgroep en dus ook meer clicks oplevert.
Google Ads is hier zeer geschikt voor. Je maakt een advertentie A en een advertentie B en door middel van Google Ads kun je kijken welke advertentie jouw doelgroep meer aanspreekt.
Je kijkt namelijk per advertentie naar het aantal clicks per aantal bezoekers en de daar uit komende sales die gedaan zijn op jouw site.
Als Advertentie B meer winst behaald dan advertentie A dan weet je wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt. En waar je dus beter in kunt investeren om de meeste winst te behalen.
Click trough rate
Om hier een duidelijk beeld van te krijgen moet je dus duidelijk hebben wat de click trough rate is van jouw advertentie.
Bij de click through rate (CTR) wordt het aantal keer dat een koppeling gezien wordt gedeeld op het aantal keer dat er op deze koppeling wordt geklikt. Hoe hoger jouw CTR hoe succesvoller jouw advertentie is en een mooie bijkomstigheid, hoe lager jouw kosten per click (CPC).
Funnel
Je moet het eigenlijk bekijken als een funnel (trechter). er zijn misschien een miljoen mensen die zoeken op het zoekwoord “pindakaas” maar er zijn maar 1.000 mensen op jouw advertentie klikken en er zijn er maar 10 die behoefte hebben om jouw pindakaas daadwerkelijk te kopen.

Ideaal gezien wil je natuurlijk dat 100% van de mensen die op jouw zoekwoord zoeken ook op jouw advertentie klikken en ook daadwerkelijk jouw product kopen. Maar dat is natuurlijk niet realistisch.
Wel kun je er met een long tail zoekwoord voor zorgen dat je een gerichte doelgroep in je funnel trekt waardoor de kans op een daadwerkelijke sale groter is. Hierdoor zul je de meeste opbrengsten uit je advertenties halen.
Vond je dit een goed artikel of wil je meer weten over dit onderwerp, laat gerust een reactie achter.