Wil jij beter gevonden worden in Google? Zo doe je een goed zoekwoorden onderzoek.

Wat is een zoekwoorden onderzoek (keyword research) en waarom is het zo belangrijk om gevonden te worden in Google?

Een zoekwoorden onderzoek is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). Zonder een goed zoekwoorden onderzoek is je SEO score 0,0 en zal je niet snel online gevonden worden waardoor er dus geen bezoekers zullen komen op je website.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Voor degene die nieuw zijn met SEO zal ik uitleggen wat een zoekwoorden onderzoek is. Een zoekwoorden onderzoek is het onderzoeken naar zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt.

Je hebt hier geen hogere wiskunde voor nodig maar het is bijna HET belangrijkste onderdeel van SEO. Als je dit niet goed onder de knie hebt dan tast je in het duister en zal je niet snel gevonden worden op Google.

Dit betekend ook dat er nauwelijks tot geen organische bezoekers (gratis via Google) zullen komen op je website waardoor je dus meer zult moeten investeren in advertenties om toch het gewenste aantal bezoekers naar je website aan te trekken.

doelgroep bepalen seo

Bepalen van je doelgroep zorgt voor online vindbaarheid

Je wilt dus gevonden worden op het internet als mensen zoeken in Google. Daarom moet je je gaan verplaatsen in je bezoekers. Vraag jezelf af wat men zal intypen in google om jouw product of oplossing voor hun probleem te kunnen vinden.

Je vindbaarheid op internet zal dus groter worden als de basis van je SEO, je zoekwoorden onderzoek, goed is.

Je kan geen goede content schrijven als je niet weet op welke zoekwoorden jouw bezoekers zoeken. Of als je weet wat google aangeeft als relevante waarde als er gezocht wordt. Je kan je pagina’s niet optimaliseren als je niet weet waar je op moet optimaliseren. Daarom is het zo belangrijk te weten wie je doelgroep is en waar je voor schrijft.

Hoe werkt Google en hoe zorg je dat je gevonden wordt?

Voorheen werkte SEO anders. Google zijn algoritme was zo ingesteld dat als je het keyword zocht in de zoekbalk van google en het kwam overeen met de inhoud van jouw pagina dan werd jouw pagina getoond. Je moest dus de exacte zoekwoorden op jouw pagina zetten om gevonden te worden in Google.

Nu dat Google zijn algoritme heeft aangepast hoef je niet meer de exacte zin op je pagina te hebben om gevonden te kunnen worden voor dat zoekwoord.

Je moet nu kijken naar wat de bedoeling is van het zoeken van de bezoeker op internet. Je pagina moet dus het antwoord bevatten wat de bezoeker als vraag heeft gesteld aan Google.

Dat betekend dat als je je zoekwoorden onderzoek goed hebt gedaan dat je weet waar je bezoekers naar zoeken. Als je daar dan de juiste content voor schrijft dan ziet Google jouw pagina al het antwoord van die vraag en dus als waardevolle content.

Tag cloud keywords zoekwoorden onderzoek

Wat is het doel in een zoekwoorden onderzoek?

Als je je zoekwoorden onderzoek doet, doe je dit niet alleen om de juiste zoekwoorden te vinden waar de mensen op zoeken als ze naar je bedrijf zoeken. Maar moet je zien uit te vinden welke bedoeling je bezoekers hebben als ze naar jou opzoek zijn.

Zoekwoorden onderzoek is dus het begrijpen van de dingen die jouw bezoekers zoeken en waardevol vinden zodat jij meer bezoekers zult krijgen.

Dus als je je zoekwoorden onderzoek hebt gedaan en je hebt de voor jouw beste zoekwoorden opgeschreven in volgorde van populariteit. Weet je precies waarover je waarde volle content kan schrijven voor je bezoekers. Dit zal aanslaan bij het algoritme van Google waardoor Google dit zal belonen en je zo hoger kunt scoren in Google.

Hoe vind ik de beste zoekresultaten met de laagste competitie?

Stap 1: Maak een zoekwoordenlijst

Om een zoekwoorden lijst te maken kun je het beste kijken waar een concurrerende pagina op scoort en met welke organische zoekwoorden. Zet deze zoekwoorden in een excel bestand zodat je alles netjes bij elkaar kunt houden.

Mocht je niet genoeg zoekwoorden kunnen vinden moet je opzoek gaan naar het zogeheten zoekwoorden gat. Hiervoor kun je het beste een tool gebruiken zoals SEMrusch.

Je kunt in deze tool je eigen domeinnaam invoeren en 4 van je concurrerende websites. Deze tool zal je dan de zoekwoorden geven waar je mee kunt scoren.

Stap 2: Breid je zoekwoordenlijst uit

Nu hoor ik je denken, waarom moet ik mijn lijst uitbreiden? Ik heb al een hele grote lijst zoekwoorden verzameld in de vorige stap.

Ik zal je vertellen waarom: het wordt gemakkelijker als we de lijst later gaan gebruiken om deze te filteren op de meest toegankelijke zoekwoorden om zo de long tail zoekwoorden te maken.

Zoek de zogeheten gerelateerde zoekwoorden bij de zoekwoorden die je al in je lijst hebt verzameld. Ga ook opzoek naar de gerelateerde vragen je moet dan kijken naar de vragen: wat, waar, wanneer, waarom.

Ga zeker op zoek naar “de pijn” van de bezoeker en bedenk met welke vraag de bezoeker zoekt om deze pijn op te lossen (door middel van jouw product of dienst).

Als je die combinatie weet heb je goud in handen. Je kunt daarmee namelijk goede waarde geven aan de content die je schrijft voor je website en zo meer bezoekers trekken.

zoekwoorden onderzoek achter laptop

Stap 3: Ga opzoek naar zoekwoorden met lage competitie

Als je een zoekwoord (keyword) gaat zoeken moet je kijken naar hoeveel keer er per maand dit zoekwoord wordt gezocht. Dit geeft aan hoeveel mogelijke bezoekers je hiermee naar je website kunt trekken.

Natuurlijk weet je dat de zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes ook de meest moeilijke zijn omdat daar ook veel concurrentie op zit. Om toch te kunnen scoren op deze woorden moet je proberen een balans te vinden tussen de “keyword difficulty” en het “competitie level”.

  • Keyword difficulty
    Dit laat een schatting zien hoe moeilijk het kan zijn om in SEO te scoren met het organisch zoeken naar een zoekwoord. Hoe hoger dit getal hoe moeilijker het is (met een maximum van 100).
  • Competitie level
    Dit wil zeggen hoeveel adverterende gebruikers dit zoekwoord gebruiken voor hun betalende zoekresultaat. Hoe dichter bij het cijfer 1 is hoe moeilijker het is om in google te scoren.

Zorg er altijd voor dat je in je zoekwoorden excel lijst een kolom hebt met keyword difficulty en competitie level. Zodat je hier straks makkelijker op kan filteren.

Stap 4: Filter de zoekwoorden in je lijst om de beste zoekwoorden eruit te halen

Filter in je lijst op de zoekwoorden die een moeilijkheid hebben lager dan 60. Hiermee vind je zoekwoorden die een hoog zoekvolume hebben maar waar het wel mogelijk is om op de scoren.

Ook dien je er voor te zorgen dat er balans is met de competitie. Als het level beneden de 0,6 is wil het zeggen dat er niet veel betalende adverteerders zijn op dit zoekwoord en dus het gemakkelijker wordt om erop te scoren.

Stap 5: Volg je pagina’s in de Google search console en optimaliseer ze voor een hogere ranking

Volg je pagina’s in de Google search console en kijk op welke plek deze scoren in google.

Zoek naar de pagina’s die in de top 20 scoren en probeer deze te verbeteren en te herschrijven met nieuwe (aanvullende) zoekwoorden zodat deze wel in de top 10 komen bij Google. Maar het zou nog beter zijn als deze na een aanpassing in de top 3 komen.

Om gevonden te worden in Google kun je het beste schrijven voor de 1e pagina. Want zeg nu zelf, kijk jij wel eens op de 2e pagina van de zoekresultaten of typ je dan een nieuwe vraag in in Google?

Tools:

Om een goed zoekwoorden onderzoek te doen heb je een aantal tools die je hiervoor kunt gebruiken:

  • SEMrush
    Een complete tool om alles wat maar met SEO te maken heeft te kunnen toepassen of te onderzoeken. Vraag hier de gratis demo aan.
  • Answer the public
    Hier kun je je zoekwoorden invullen en zo de gerelateerde vragen passend bij dit zoekwoord opvragen.
  • Google
    Hier kun je gebruik maken van het automatisch aanvullen van Google en de gerelateerde zoekopdrachten (onder aan de zoek pagina).

Ik hoop dat je naar aanleiding van dit artikel meer duidelijkheid hebt gekregen over het nut van een zoekwoorden onderzoek. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat gerust een reactie achter onder deze pagina.

Deel dit bericht met vrienden:

Dimphy

Mijn Passie is online marketing en met name affiliate marketing. Graag deel ik mijn kennis met jou over WordPress, zoekmachine optimalisatie (SEO), internet- en affiliate marketing